Rebecca van Daphne du Maurier

Mijn favoriete boek is Rebecca, en toen ik de film had gezien was ik helemaal verkocht. Zeker de oude versie van Hitchcock is geweldig. Zwart /wit, maar dat hoort helemaal bij het verhaal. Toen ik jaren geleden last kreeg van hoge bloeddruk en op advies van de huisarts wat ontspanning zocht, werd het idee geboren om een poppenhuis te maken. Daar ben ik vanaf mijn vroegste jeugd al helemaal weg van. Nu werk ik graag met thema's, en ik hoefde niet lang na te denken: Manderley....het huis van Maxim de Winter, weduwnaar van Rebecca de Winter en opnieuw getrouwd met een gezelschapsdame. De schrijfster Daphne du Maurier wist geen goede naam voor deze gezelschapsdame en werd gewoon altijd Mrs. de Winter genoemd. Een heerlijk boek, eerste druk 1938, dus geschreven in een ouderwets chique stijl. Precies waar ik zo van hou!

Manderley
..open de deuren en er gaat een wereld open...
Dat wordt een lange logeerpartij...



De ramen met kanten gordijnen


De Grote Hal, Fritz de butler staat op punt
om naar boven te gaan.
In zo'n groot huishouden is natuurlijk veel was!
Op de mangelzolder wordt de was gedaan door de "binnenmeisjes"
Veeeeeel werk! De kantrandjes langs de lakens heb ik zelf geklost.


Een luxe badkamer voor die tijd (1938)
De slaapkamer van Rebecca
Ziet eruit of ze zo terug kan komen, in stand gehouden door Mrs. Danvers


De slaapkamer van Maxim en de tweede Mrs. de Winter



De zitkamer

De grote Hal op de eerste verdieping. Het schilderij wordt
schoongemaakt en weer rechtgehangen door het diensmeisje.
Even door het raam kijken...
De morgenkamer van Rebecca, waar de tweede Mrs. de Winter
zich niet erg op haar gemak voelt. Links het beeldje waar later veel
over te doen is.
Mrs. Danvers, door Rebecca liefkozend Danny genoemd,
in gesprek met Jack Favel, de neef en geliefde van Rebecca.
De eetkamer op de begane grond.
De bediende zorgt voor thee...
De grote tafel.
Een van de vele goblains die er in het huis te vinden zijn.
Jasper ligt heerlijk voor het vuur in de bibliotheek,

die is op de begane grond links van de grote Hal.
De kok zorgt voor alle baksels,
In de keuken is het altijd druk



Kokkie zorgt voor alle andere dingen.


....en dat doet ze goed!


Ook dat is belangrijk!






Achterin de grote Hal staan nog dingen uit lang
vervlogen tijden.


De keukenhulp heeft het niet minder druk! Geen afwas-
machines in die tijd.

De papegaai heet Casper en niemand weet
hoe oud hij precies is.

De bibliotheek.
Heel veel plezier heb ik gehad tijdens de bouw van Manderley. Twee jaar heb ik er voor nodig gehad, en de inrichting? Daar ben ik nog steeds mee bezig. Op iedere beurs vind ik wel iets waarvan ik denk: Yes, dat is voor Manderley!

1 opmerking:

  1. Love your dolls house. It is so comprehensive. The laundry is wonderful
    hugs

    BeantwoordenVerwijderen