Wat zien ik....? Stof...

"Het Elfde Gebod" Gij zult genieten!
Drie hoog achter,  2x bellen

Kitty, de uitbaatster en bordeelhoudster


Hij geniet, het is te zien...


In een Amsterdams kroegje hoort een accordeonist

Wachten op klanten

De "Chinese kamer"
Een glas, een rokertje en een lege stoel....oh la la...
De poster van de film "Wat zien ik" met Ronnie Bierman en Henk Molenberg
"Wat zien ik....stof!"






Beneden gaat het leven door...

Hoor je het geroezemoes en de muziek.......

Zeker niet het moeilijkste huis dat ik heb gemaakt, maar wel de leukste!

In 1971 kwam de Nederlandse film "Wat zien ik" uit en half Nederland stond op zijn kop! Het was een schande, zoiets mocht niet vertoont worden. De film, gemaakt door Rob Houwer en Paul Verhoeven naar een boek van Albert Mol, werd door veel mensen als "schokkend" ervaren.  In het verhaal wordt het leven van Blonde Greet beschreven, een zeer ervaren vriendelijke prostituee, die op de Wallen in Amsterdam (drie hoog achter) een flinke klantenkring heeft. Onder haar klanten zitten vreemde vogels, een operatie fetisj, een weduwnaar met een schuldcomplex en een klant met een dienstmeisjes-tic. (Wat zien ik? Stof!) Ik was in die tijd 14 jaar oud en mocht natuurlijk niet naar die film. Een paar jaar later kwam hij op televisie en jullie begrijpen dat ik toen vooraan zat. Ik vertel dit verhaal omdat ik vorig jaar een poppenhuis heb gemaakt, en ik wilde een echte Amsterdamse kroeg maken. Maar er zaten nog twee verdiepingen in het huis, dus wat ging ik daar nou mee doen. En toen...dacht ik aan "Wat zien ik" en het idee was geboren. Het werd een kroeg met daarboven een bordeel. Wat heb ik een lol gehad tijdens de bouw en het zoeken naar de juiste poppen. Het heet "Het elfde Gebod" en dat staat voor Gij zult genieten! Een Amsterdamse kroeg, ik heb zoveel plezier gehad tijdens het maken, en iedereen die het poppenhuis heeft gezien kon niet anders dan erom lachen!

1 opmerking: