Men neme een leeg sigarenkistje.....

Wat je al niet met een sigarenkistje kan doen! Verven, bekleden, beplakken, opbergdoosje, postbakje, Valentijnsdoosje, of voor een poppenhuis een kastje maken. Ik heb er voor gekozen om er een boekenkastje van te maken. Na mijn vorige project (de studeerkamer) zit ik nog helemaal in de boekjes. Maar nu in combi met een beer. Die had ik nog half afgemaakt liggen. Waarom ik er niet mee verder ben gegaan weet ik eigenlijk zelf niet. Het patroon is prima, de beer is leuk, het is namelijk het patroon van beertje Stan de pechvogel, maar op de een of andere manier was ik steeds met iets anders bezig. Dus vorige week dacht ik: Kom, ik ga het roze beertje eens afmaken.
En terwijl ik dan bezig ben verzin ik een naam en bedenk ik wat ik er mee kan doen. Want tafereeltjes maken is eindeloos leuk. Mensen vragen mij vaak wat ik met al die dingen doe die ik maak. Nou, het meeste houd ik gewoon zelf en daar maak ik een tafereeltje van. Ben ik het zat, verander ik het of ik sla het op. Komt later wel weer van pas.
Maar goed, het sigarenkistje...
Op een dag kreeg ik van mijn zeer geduldige computerleraar wat sigarenkistjes. "Kan je daar wat mee?" vroeg hij voorzichtig. Voor ik antwoord gaf had ik ze al in mijn handen en keek er begerig naar.  Want sigarenkistjes, probeer er tegenwoordig maar eens aan te komen! Mijn Opa rookte vroeger sigaren, als kind had ik veel kistjes in mijn kast staan met van alles en nog wat er in.
De naam van de beer had ik snel gevonden, Loes. Het is een roze beer, dus de naam mocht wat liefs uitstralen. En Loes heeft voor mij wat liefs. En Loes zo besloot ik, slaapt graag. De ledematen en het hoofd heb ik met splitpennen aan het lijf gezet, zodat ze losjes bewegen. Het lijf niet helemaal gevuld met granulaat, zodat het hoofdje naar voren valt. En geen ogen maar oogleden geborduurd, zodat lief Loesje "slaapt." Daarna met het kistje aan de gang gegaan. Van het deksel een boekenplankje gezaagd, houten kralen als bolpootjes, van een sierlatje 2 steuntjes voor de boekenplank, verven, kantje langs de plank lijmen en dan nog wat boeken in de juiste maat maken. (op internet even zoeken naar miniatuur boekjes maken) Van kant heb ik een slaapmuts voor Loes gemaakt, een kaarsje (op batterijen natuurlijk) erbij en het tafereeltje is klaar! Ben er wèg van.......
Het sigarenkistje

Van het deksel maken we de boekenplank(jes)

Alle spijkertjes die uitsteken en schaniertjes verwijderen.

Steuntjes voor de plank en verven.

Het plankje met kantje er langs.

Het boekenkastje

Ziet er moeilijk uit, maar het stelt niets voor, gewoon
proberen!

Kastje met boekjes klaar...

...en bij elkaar ziet het er dan zo uit.

Arctos en Philos zitten klaar voor een verhaaltje
voor het naar bed gaan.....

.....maar oh jeee, Loesje is al in slaap gevallen!
Nou jongens, ik zou ook maar gaan slapen als ik jullie was.

Want Loesje?

Die is helemaal in droomland...


1 opmerking:

  1. you did a wonderful job on the book case. Your sleepy bear is a darling.
    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen